torsdag 2. september 2010

Vårruller og våkenetter

Da moren min ventet meg var hun hardt rammet av cravings. Hun fortærte kasser med supersure druer og hadde dilla på den øvre halvdelen av rundstykker. En søndag tvang hun faren min, som utviste en en sjelden tålmodighet ved denne anledningen, til å ta ferga over til en eller annen øy - der hadde hun nemlig sett noen fruktkarameller som hun absolutt måtte ha. Hun orket én karamell. Så ble hun kvalm. All respekt til min kjære far i denne situasjonen.

Selv venter jeg ingen, men jeg har så lenge jeg kan huske lidd av alvorlige cravings. Brie, for eksempel, lå jeg våken i timevis og tenkte på en natt på hytta da jeg var liten, og den gang hadde jeg ikke engang smakt denne deilige, franske osten. Snodig. Nå, etter en sommer med forholdsvis ensformig takeawaymat og frossenpizza, melder den gamle særheten seg igjen. Natt til lørdag lå jeg våken til klokka tre og pønsket på vietnamesiske vårruller, sånne ferske dere vet. Natt til søndag var det kjøttboller i tomatsaus. *Gurgle*...

Mellom da og nå har jeg fått laget begge deler. Kjøttbollene serverte jeg til finfine venner i går kveld, og nå nettop fortærte en nytrenet og enda mer nydusjet Ollings (ektemann) tre nyrullede ruller av typen fersk, vår.


Jeg var skikkelig fornøyd med resultatet om jeg skal si det selv, de var til forveksling like de man får på Hai Café (min vanlige dealer). Oppskrift deles her og nå:

Planetarisk gode, ferske vårruller.

Rispapir - bløtlegges i lunkent vann etterhvert som man ruller
Agurk - kjernen fjernes og resten skjæres i pinner
Salat
Bønnespirer
Sweet basil - thaibasilikum altså. = VIKTIG! Veldig viktig. Hele hemmeligheten egentlig, (sammen med sausen).
Risnudler (risvermicielli) - tilberedes i 2-3 min i kokende vann, skylles så raskt i kladt vann.
Noen få egg (tre) vispes opp med litt salt og stekes forsiktig til en tynn omelett som avkjøles og skjæres i strimler.
Scampi renses og stekes raskt på sterk varme, helst stukket på en pinne så de ikke krøller seg. Deles så i to på langs.
Noen skiver svinestekpålegg skjæres i strimler. Jeg planlegger å bytte ut svinesteken med andeconfit eller kyllinglårkjøtt ved en annen, mer festlig anledning, tror det kan gjøre seg bra.

Legg litt av alle ingrediensene på det fuktede rispapiret. Brett over en ende, rull så tett du kan, brett inn sidene og rull helt sammen. Serveres straks - hvis de skal stå litt kan du legge over et rent, fuktig håndkle så de ikke tørker ut. Dyppes ved spising i:


Saus

Hoi sin-saus blandes med
Litt vann
Riseddik etter smak
Hakkede cashewnøtter, helst ristede og usaltede

Å du milde kineser, så utrolig godt!

5 kommentarer:

  1. Å, det ser så godt ut..
    Jeg tror jeg må jobbe hjemmefra resten av dagen.

    beli

    SvarSlett
  2. Håper du gjorde det, BELIssima, ingen grunn til å råtne vekk på kontoret når man kan være andre steder og mumse i seg gode (og ikke så verst sunne) ting.

    SvarSlett
  3. Jeg gir meg over!!! Du har jo blitt litt av en kokk.

    SvarSlett
  4. Helt utrolig! De vårrullene så utrolig gode ut, sikkert minst like gode som på Hai! Med så stor omsorg for detaljer ...

    Jeg legger ned bloggen min. :-)

    SvarSlett
  5. Ikke gjør det, Simen! Da blir jeg sur merker jeg. Men takk for ros, alle sammen, dere er snille.

    SvarSlett